onsdag 30. november 2016

De 9 Prinsippene


Foto Prosjekt - De 9 Prinsippene



Det dominante øyet: Jeg hadde planlagt å ta dette bildet en stund, siden det var et bilde som kunne bli ganske interessant. Jeg bestemte meg for å ta bilde av Haakon Buer Bakke. Vi møtte opp Søndag den 6.11.16, i Velhaven (i Rakkestad) for å ta bilder. Det var en veldig «ren» bakgrunn der, som fortsatt kunne gjøre bildet enda bedre – nemlig en murvegg. Jeg gjorde litt finjustering etterpå i Photoshop (men kun skalering i proposisjon).


Det gylne snitt: Dette bildet var det aller første jeg tok, og noe jeg var helt sikker på at jeg skulle gjøre – det handler om å få et interessant objekt/person på akkurat riktig sted. Jeg fant et ganske interessant objekt, nemlig en lås som henger på en litt utslitt dør i et rødt hus. Bildet er tatt nesten rett utenfor skolen.


Kontraster: Bildet er tatt i Velhaven i Rakkestad, den 6.11.16, med et kamera som lå hjemme (det er mulig at kameraet er et fullformat kamera). Det lå en tunnel der, og sammen med Haakon som opptrer utenfor tunnelen, ble bildet veldig bra, og jeg syntes personlig det viser kontraster. Jeg har ikke gjort veldig mye i Photoshop (så vidt skalert det, og forandret så vidt på noen farger og slikt).

Ledende Linjer: Dette bildet er også tatt veldig tidlig, og er det andre bilde jeg tok i oppgaven. Bildet er tatt på tog-overgangen/stasjonen i Mysen. Poenget med bildet er at linjene skal lede deg inn til bildet, og jeg syntes det ble ganske så bra. Bildet ble heldigvis veldig rett, og jeg har ikke gjort noe annet enn å forandre så vidt på lysstyrke og kontraster.


Naturlig Ramme: Dette bildet er også tatt i Mysen, ved noen «ruiner». Bygningen eller hva nå enn det var (var en del av en gjennomrustet togvogn), var en veldig interessant setting, og ble stedet der jeg bestemte meg for å ta naturlig ramme bildet. Jeg er veldig glad for at bildet ikke ble overeksponert og at fokusen ble riktig. Jeg redigerte farger og kontraster litt i etterkant, men skalerte det ikke.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar